LiFePO4

Har alltid haft vanliga blybatterier i båten; Bosch och Biltemas SMF sedan Marathon AGM utöver startbatteriet.

I början hade jag 52 W solpanel + 145 Ah och upplevde att det funkar när batterierna är nya. På senare år hade jag två dubbla 155 Ah till förbrukning.

Men problemet med seglare är att vi seglar, vad laddar batterierna? Gör vi av med 80A/dygn måste nått fylla på med 80A för att gå jämt upp, batterierna täcker underskottet som uppstår. Ligger vi still 2-3 dygn börjar problemen.

På våren ger min 52 watts panel 110-260 Wh/dygn eller 10-20 A/dygn, så -60A i värsta fall. Med ett 150 Ah blybatteri så skulle man tro att det är 2 dygns buffert. Men som alla redan vet så kan/bör man inte förbruka mer än till 50 %, det ger alltså 75 A användbart (och jag tog just 60 A). Dagen efter skiner solen och jag får 20 A tillbaka. Natten efter är det nog slut, varningslampan tänds, kylen stängs av …

Det gör att jag behöver få tillbaka kanske 80 A med generatorn när jag flyttar båten – och här kommer liksom problemet. Att ladda in 80 A med generatorn i en segelbåt tar fler timmar än många inser, även om du tror att du har en 75 Ah generator.

I början när batteriet är mest urladdat så tar det emot bra laddning, men redan efter en kort tid så faller det och få kommer upp till mer än 80 % laddning (SOC), så 120 Ah i batteriet följande natt. Så här håller det liksom på.

Har i år därför skaffat litium-batterier av typen LiFePO4. De har flera fördelar, bl. a. att de kan ta emot i princip allt generatorn kan leverera tills batteriet är fullt.

De kan vidare laddas ur till betydligt mer än 50 %, med bibehållen funktion. Man talar om hela 80 % användbart. Om man jämför ovan exempel att 150 Ah blybatteri bara har 30-40 % användbart så motsvaras 150 Ah bly av 60 Ah litium.

När man glöder motorn så går det c:a 30 A, i själva startsekunden runt 170 A. Mina gamla batterier hade c:a 90% SOC, vid ökat varvtal gav generatorn 10-15 A en kort stund, därefter föll den snabbt mot 5 A. Med gamla batteribanken motsvarade 10 % c:a 30 A och jag hade behövt minst 6 timmars motorgång för att komma till 100 % SOC.

Samma test med inte helt fulla LiFePO4 (13,4 V). Generatorn gav 5 A redan på tomgång och nära 25 A vid ökat varvtal.

Ser man till verkningsgrad så har blybatterier en verkningsgrad på mellan 85-95 % (dvs 5-15 % går förlorade i energiförluster, värme etc.). Så för att få tillbaka 2000 W i ett batteri så måste jag skicka in 2100-2300 W. LiFePO4-batterier har 99-100 % i verkningsgrad, motsvarande siffra är alltså att 2000-2020 W ska tillbaka.

Så med bly kan man tänka att en solpanel som kan ge 50 W i själva verket tappar 5-7 W på vägen.

Blybatterierna en uppfinning från 1859. Litium-Ion från 1980 och LiFePO4 från 1996. Det är en hel del ”naturlagar” som gällde för bly som inte gäller för litium.

Det jag gjort:

  • Bytt ut: 2x 155 Ah +1x 80 Ah mot 2x 90 Ah
  • Bytt ut 126 kilo mot 30 kilo
  • Bytt en Peukert-exponent på 1,25 mot 1,05 (eller 1,0 om man vill)
  • Bytt en verkningsgrad på 95 % mot 99,9 %
  • Bytt separat start och förbrukning mot enbankslösning
  • Satt in ett batteriskydd som kopplar bort förbrukare (men inte motor/laddare) vid 12 volt
  • Satt en 300 Ah huvudsäkring på terminalen
  • Behållit 125 Ah säkringen för båtens förbrukare
  • Ställt laddare och regulatorer till ”absorb” 14,2 volt och ”float” 13,35 volt.

De delar jag har/använder är:

  • 2 st Skyllermarks kopplingsplintar med skyddskåpa, 4x M8 (E0302/E0303), totalt 900:-
  • Victron Battery Protect BP50, pris 550:-
  • Victron BMV-700 batterimonitor med blåtand, pris 2.000:-
  • Victron Blue Solar MPPT 75/15 regulator med blåtand (pris 1.500:-)  till min fasta solpanel (52 W)
  • Weipo-kontakt på däck (SP2110/SP2111/SP2113) till lös 50 W panel, pris 200:-
  • Blue Sea säkringshållare med 300 Ah säkring (#5191), pris 500:-
  • 2 st Winston 90 Ah LiFePO4-batterier (LP12V90AH+), pris 5.500:-/st
  • 4 st rostfria M8 bultar (16 mm) med brickor till terminalerna