in El

Som standard sitter det en 10mm2 kabel från generatorns B- till motorns gods. En bit ifrån sitter sedan kabeln till batteriet. Troligen en lösning (miss?) som resultat av att varvet får motorn komplett från Volvo-Penta och sedan monterar kablage själv.

Genom att pressa en ny 35mm2-kabel och gå direkt från generator till batterikabel ökade jag laddströmmen från nära 30A till över 50A (Från en Valeo YV7736, med 60A märkeffekt).

Nya kabeln är c:a 35 cm lång med M6 i ena änden och M10 i andra. Med en annan kabeldragning kunde ev. den gamla kabeln användas men 10mm2 kändes klent. Antar att största boven var att gjutjärn inte leder ström lika bra som koppar. Bara att flytta den befintliga kabeln hade nog också gett resultat, men då mina nya lithium-batterier tar emot otroligt med ström så ville maximera generatorn. Med vanliga bly-batterier faller ju strömmen ganska fort ner till relativt låga värden, så är det ju inte för mig som nu har 40-50A tills jag bara har någon procent kvar att ladda.

Kommentera